Vluchten

LX 725        donderdag 11 juli        Amsterdam - Zürich        09.50 - 11.15  

LX 146        donderdag 11 juli        Zürich - Delhi                  12.35 - 23.50

LH 763        vrijdag 2 augustus      Delhi - München              01.15 - 06.05

LH 2302    vrijdag 2 augustus        München - Amsterdam    09.05 - 10.35

Vluchten onder voorbehoud

Visum

Het visum voor India is tegenwoordig het gemakkelijkste bij aankomst te regelen. Het gaat dan om e-visa, die je van tevoren online aanvraagt. Bij aankomst worden wel biometrische gegevens opgenomen (vingerafdrukken), maar dat zou ook moeten als je de visa in Den Haag zou ophalen. Door de visa bij aankomst te regelen, bespaar je je dus de gang naar Den Haag. 

De kosten van het online e-visum bedragen 25 USD p.p. Je krijgt daar dan een 1-maands double entry-visum voor. Een 1-jaars multiple entry kost 40 USD p.p.

Je paspoort dient tot minimaal zes maanden na je verblijf in India geldig te zijn en minimaal twee lege naast elkaar gelegen pagina's te hebben voor het visum.

NB Je ontvangt ongeveer 6 weken voor je reis een mail van Battuta Reizen met instructies. Belangrijk is namelijk dat je de online aanvraag via de officiële kanalen laat lopen. Anders loop je het risico duurder uit te zijn.

Dat gezegd zijnde: de Indische overheid past zijn regels nogal eens aan, en dan zo het zomaar anders kunnen zijn dan hierboven beschreven. We doen ons best je hier zo goed mogelijk doorheen te loodsen.

Vaccinaties

Voor vaccinaties is het altijd goed om eerst bij je huisarts of bij de lokale GG&GD langs te gaan. Op de website www.lcr.nl vind je een algemeen vaccinatieadvies voor India. Een bezoek aan je huisarts of een gespecialiseerde reisdokter wordt dringend aanbevolen!

Reisadvies MinBuZA

De reiscode voor India staat op dit moment (november 2023) op de website van ons eigen Ministerie van Buitenlandse Zaken grotendeels op geel, maar voor de gebieden die wij gaan aandoen Kashmir en Ladakh oranje en rood.

Onze lokale agent - zelf afkomstig uit Kashmir - houdt de situatie altijd scherp in de gaten, en reist zelf regelmatig door de gebieden die we nu gaan aandoen. Zijn advies is voor ons doorslaggevend. De situatie in Kashmir is veiliger en stabieler dan hij in jaren geweest is. 

Mocht de situatie veranderen en mocht de lokale overheid haar reisadvies bijvoorbeeld veranderen, dan hebben we altijd een alternatief programma klaarliggen om de route aan te passen. We gaan ervan uit dat dat dit jaar niet nodig zal zijn.

Kijk zelf ook regelmatig naar dit reisadvies India om op de hoogte te blijven. 

Reisbegeleiding

Niels van Beers werkt sinds 2009 regelmatig als reisbegeleider in India. Hij spreekt Hindi en dat opent vele deuren, die voor anderen wellicht gesloten blijven. Hij brengt dus veel ervaring mee, en kent het land en de cultuur als geen ander.

Vervoer

Je reist de in en om Delhi per AC (mini)bus en met Toyota’s Innova in de bergen. Daar gaan in principe drie deelnemers per auto in, in een enkel geval vier. Aan het begin en eind van de reis maken we gebruik van een binnenlandse vlucht om lange reisdagen te vermijden.

Accommodatie

We kiezen voor goed gelegen middenklasse hotels, waar de service en de sfeer goed zijn. In de Nubra-vallei maken we gebruik van een zogenaamde tented camp, bestaande uit comfortabele cottages, meestal met tentdak.

Wil je gegarandeerd zijn van een 1-persoonskamer dan bedraagt de toeslag daarvoor € 850.

Geld

In november 2023 ontving je 89 Indische Rupee (INR) voor één euro. Als zakgeld voor deze reis adviseren wij ongeveer een bedrag van € 500 p.p. Het best kan je dit deels in contante euro’s meenemen. In de grote steden van India kan je overigens wel geld pinnen. Een creditcard kan je wel meenemen, maar je kunt er alleen iets mee in een van de sporadische dure hotels. Als back-up echter kan het echter handig zijn.

 Fooien

In India is het gebruikelijk fooien te geven. Met name hotelpersoneel en de chauffeurs van de bussen, alsook alle andere begeleiders verwachten een tip. In restaurants is het over het algemeen voldoende het bedrag van de rekening naar boven af te ronden. Niels zal een fooienpot instellen.

Verzekeringen 

Uiteraard ben je als deelnemer verplicht er zelf voor te zorgen dat je goed verzekerd op reis gaat. Eventueel kunnen wij voor je een reis- en/of annuleringsverzekering bij onze partner Allianz Global Assistance afsluiten. 

Check s.v.p. goed bij je eigen reis-en/of annuleringsverzekering hun voorwaarden in relatie tot het Nederlandse Reisadvies, de reiscode is momenteel voor een deel van de reis rood. De standaardregel is dat gewone zaken (ongevallen, ziekte, verlies- en diefstal) wel gewoon gedekt zijn door de reisverzekering, maar niet letsel ten gevolge van molest, zoals dat heet, dus ten gevolge van oorlogssituaties of bijvoorbeeld bij politieke demonstraties opgelopen. 

Voor annuleringsverzekeringen heeft het reisadvies meer gevolgen, check daarvoor dus echt je eigen verzekering. 

NB In de periode van de coronacrisis hebben veel reis en/of annuleringsverzekeringen hun voorwaarden aangepast, voor zover het ging om de interpretatie van de reisadviezen van de Nederlandse Overheid. Inmiddels worden de voorwaarden weer langzaamaan genormaliseerd. Onze eigen verzekeraar Allianz dekt weer alle 'gewone' medische kosten, ook als het om kosten ten gevolge van corona gaat, en ook als dat plaast vindt in een gebied met code Oranje. De zogenaamde Quarantainedekking is nog beperkt tot landen met code groen of geel. Een reis annuleren, omdat bij jezelf corona is geconstateerd is inmiddels ook weer gedekt. Een verandering in het reisadvies van MinBuZa dan weer niet.

Zie hier een aantal antwoorden op veel gestelde vragen bij Allianz. Daar staat ook een handig overzicht wat wel en wat niet gedekt is bij welke reiscode. 

Flexibiliteit

Toerisme is in India veelal de kinderschoenen ontgroeit, maar op deze reis kom je toch op minder bezochte plekken. De voorzieningen zijn meestal erg goed. Wegen in de bergen kunnen echter na slecht weer ineens onbegaanbaar zijn. Dat zijn omstandigheden waar je weinig aan kunt doen, maar die je nopen je reisplannen helemaal om te gooien. 

Reizen door een land als India vergt enige flexibiliteit van de reiziger. Als je je erop instelt dat dingen soms niet gaan zoals ze gepland waren, of veel meer tijd kosten dan gedacht, maak je het tien keer makkelijker om te genieten van alle bijzondere ervaringen die je in India kunt opdoen.

Kleding

Denk aan lichte maar bedekkende kleding. Korte broeken worden weinig gedragen in India en zeker niet door vrouwen. De schouders bij vrouwen horen bedekt te zijn dus zijn hemdjes ook niet geschikt om te dragen. Denk ook aan goede schoenen om mee te wandelen. Hoewel het overdag overal erg warm zal zijn is het toch handig om wat warms mee te nemen voor de koele avonden in de buitenlucht. Goede wandelschoenen zijn een must.

Bagage

Aan boord van het vliegtuig mag je afgezien van je handbagage maximaal 20 kilo inchecken. Wij verzoeken je echter om te proberen je bagage tot maximaal 15 kilo te beperken, en in handzame tassen mee te nemen. Harde koffers zijn erg onhandig. Dit in verband met de beperkte ruimte voor bagage in de (mini)bus en de Innova’s.

Elektriciteit

In India kent men over het algemeen een voltage van 220. Wel raden we je aan een universele adapter mee te nemen, vanwege het feit dat er soms andere stopcontacten zijn. Voor wat betreft je foto- en filmapparatuur moet je er rekening mee houden dat je tijdig in de hotels de accu’s/batterijen oplaadt. Zorg dus voor een goede accu, of voldoende (oplaadbare) batterijen. Denk ook aan een oplader voor in de bus, altijd handig.

Telefoon en internet    

In India hebben de meeste hotels wifi. Als je naar Nederland wilt bellen dan kun je dat het beste vanuit het hotel doen. De meeste Nederlandse mobiele telefoonmaatschappijen hebben met India een zogenaamde ‘roaming’-overeenkomst, wat betekent dat je met je eigen mobiele telefoon zou kunnen bellen. We raden je aan om bij je eigen provider na te vragen wat de mogelijkheden en kosten zijn. Eventueel kun je ook een tijdelijke Indiase simkaart kopen om daar goedkoper mee te bellen. Thuisblijvers kunnen altijd contact zoeken met de reizigers via de mobiele noodtelefoon van Battuta Reizen (06-48959088, alleen in gevallen van nood dus). De groep kan via-via zelfs in de verste uithoeken op redelijk korte termijn gecontacteerd worden.

Fotografie

India is zeer fotogeniek, zowel qua natuur, architectuur als mensen. Met dat laatste vragen wij onze deelnemers terughoudend te zijn: als je mensen wilt fotograferen doe dat dan openlijk en vraag ze toestemming. Dus: eerst kennismaken en een gesprek aanknopen, en dan pas eventueel de camera tevoorschijn halen! Dit geldt in versterkte mate als je vrouwen wilt fotograferen. Over het algemeen zal je echter geen grote problemen ondervinden.

Samenvatting Algemene Reisvoorwaarden Battuta Reizen

Voor de volledige Algemene Reisvoorwaarden van Battuta Reizen klik hier.

Annuleringsvoorwaarden Battuta Reizen 

Bij annulering is iedere reiziger de volgende bedragen verschuldigd:

Tot 56 dagen voor vertrek: 

25% van de reissom met een minimum van € 250,- per persoon.

Van 56 tot 28 dagen voor vertrek: 

50% van de reissom.

Bij annulering vanaf de 28e dag (inclusief) tot de 14e dag voor vertrek: 

75% van de reissom.

Bij annulering vanaf de 14e dag (inclusief) tot de dag van vertrek of later: 

de volledige reissom.

Betalingsvoorwaarden Battuta Reizen

Bij boeking dient de reiziger 25% van de reissom aan te betalen, met een minimum van € 250,- per persoon. Het restbedrag moet twee weken voor vertrek bij ons binnen zijn.

In specifieke gevallen kan om een hogere aanbetaling gevraagd worden, namelijk wanneer de ticketkosten hoger zijn dan 25% van de reissom. Steeds vaker moeten tickets direct betaald en geprint worden. Het exacte bedrag van de aanbetaling staat altijd op de factuur vermeld.

Op alle facturen wordt € 15 administratiekosten in rekening gebracht.

Als iedere andere reisorganisatie is Battuta Reizen wettelijk verplicht zijn klanten de garantie te bieden dat zij hun betaalde reisgeld kunnen terugontvangen in het geval de reisorganisatie in financieel onvermogen zou raken. Wij hebben deze garantie geregeld via het Garantiefonds GGTO. Ten bate van de opbouw van dit fonds brengen wij onze klanten € 9 per reiziger in rekening die zal worden afgedragen aan dit fonds. Zo bouwen wij in samenwerking met andere kleinschalige gespecialiseerde touroperators een fonds op dat de klant zijn garantie biedt. Voor meer informatie zie www.stichting-ggto.nl.

Afgeblazen groepsreizen

Wanneer een groepsreis het vereiste aantal minimumdeelnemers niet haalt, wordt uiterlijk vier weken voor vertrek de reis afgeblazen. Battuta Reizen helpt dan met het zoeken van een alternatief, en als dat niet voldoet, of daar geen behoefte aan bestaat, worden per omgaande de reeds betaalde reisgelden op de rekening van de klant teruggestort (m.u.v. de eventueel betaalde annuleringsverzekeringspremie).

Prijzen 2024

Een groot deel van de inkoop, de landarrangementen, maar bijvoorbeeld ook de luchthavenbelastingen, wordt in Amerikaanse dollars berekend. Gezien het economisch klimaat is het moeilijk in te schatten hoe deze koers zich in 2024 zal ontwikkelen. Dit jaar hebben we ook met andere prijsstijgingen te maken, zoals met name ten aanzien van energiekosten. Battuta Reizen behoudt zich het recht voor gepubliceerde prijzen aan te passen als koerswijzigingen daar aanleiding toe geven. Dit zal altijd expliciet vermeld worden.

Tot slot

Battuta Reizen doet naar eer en geweten zijn best zijn reizen zo goed mogelijk te organiseren. Veel van de reizen hebben echter een avontuurlijk karakter, of gaan door landen waar toerisme nog in zijn kinderschoenen staat. In weer andere gebieden, zoals in bergen, kan het weer soms roet in het eten gooien. Een enkele keer kan door politieke omstandigheden een bepaald gebied of stad bereikt worden. De reisbegeleider is de aangewezen persoon om optredende problemen in overleg met de groep op te lossen. Gebeurt dit niet naar tevredenheid, dan dient de reiziger dat in eerste instantie aan de reisbegeleider kenbaar te maken. Aan het eind van de reis ontvangen de deelnemers een e-mail, waarin gevraagd zal worden wat men van de reis heeft gevonden. Problemen die niet naar tevredenheid zijn opgelost dienen binnen twee weken na terugkeer schriftelijk bij Battuta Reizen kenbaar gemaakt te worden.

Mocht je nog vragen hebben over deze reis, neem dan contact op via info@battuta-reizen.nl.