Visum

Het visum voor Algerije kost € 60. We raden je aan het visum via Battuta Reizen te regelen. Wij brengen € 45 bemiddelingskosten in rekening. Bij boeking ontvang je de visumformulieren, en een handleiding over de (lastige) procedure.

Je paspoort dient tot minimaal zes maanden na je verblijf in Algerije geldig te zijn. Bovendien mag er geen spoor van een bezoek aan Israël in te bekennen zijn.

Vaccinaties

Voor vaccinaties is het altijd goed om eerst bij je huisarts of bij de lokale GG&GD langs te gaan. Op de website www.lcr.nl vind je een algemeen vaccinatieadvies voor Algerije.

Geld

In augustus 2018 ontvang je 138 DZD (= Algerijnse Dinar) voor één euro. Alleen in de grote steden kan je gemakkelijk euro’s wisselen, voornamelijk in Algiers en Djanet. Reken niet op pinautomaten. Een creditcard kan je wel meenemen, maar je kunt er alleen iets mee in een van de sporadische dure hotels. Als back-up echter kan het echter handig zijn. 

Fooien

In Algerije is het gebruikelijk om fooien te geven. In restaurants geef je ongeveer vijf tot tien procent fooi. Ook in hotels is het gebruikelijk fooien te geven, evenals de chauffeurs die je door het land rijden. Als daar behoefte aan is kan de reisbegeleider een centrale fooienpot instellen in overleg met de groep. 

Flexibiliteit

Zoals uit de beschrijving wel blijkt is Algerije een ander land dan andere. Toerisme staat nog in de kinderschoenen, en de voorzieningen zijn nu eens goed, dan weer primitief. Wegen in de bergen kunnen na slecht weer ineens onbegaanbaar zijn, en soms blijkt van het ene op het andere moment een plek waar al jaren reizigers komen ineens niet toegankelijk te zijn. Of de wind is zodanig dat die ene kampeerplek ineens niet zo’n goed idee blijkt te zijn en je dus nog een heel eind doorrijdt op zoek naar een betere plaats. Dat zijn allemaal omstandigheden waar je weinig aan kunt doen, maar die je nopen je reisplannen om te gooien.

Dat vergt enige flexibiliteit van de reiziger. Als je je erop instelt dat dingen soms niet gaan zoals ze gepland waren, of veel meer tijd kosten dan gedacht, maak je het tien keer makkelijker om te genieten van alle bijzondere ervaringen die je in Algerije kunt opdoen.

Klimaat

Het voorjaar en het najaar zijn de beste periodes van het jaar om naar Algerije te reizen. De temperaturen in de woestijn zijn dan niet zo hoog als in de zomer, en de nachten (in verband met het kamperen) zijn niet meer zo koud als in de winter. 

Het noorden, met name in de bergachtige gebieden, kan het in november zeker in de avonden al koud worden. Daar moet je wel rekening mee houden.

Kleding 

Omdat je met zowel warm als redelijk koel weer te maken krijgt moet je daar met je kleding rekening mee houden. In Algerije dragen mannen geen korte broeken en dat raden wij ook onze reizigers aan. Algerije is bovendien een islamitisch land, wat voor vrouwen ook een factor is om rekening me te houden. Gedekte kleding dus. 

Hoofddoeken zijn in Algerije niet verplicht, maar het is wel handig om er een bij je te hebben, al was het maar voor die enkele moskee die je kunt bezoeken, en tegen het stof tijdens het rijden. Ook voor mannen is een hoofddoek dus handig. Je kunt ze in Djanet ongetwijfeld kopen.

Denk ook aan goede schoenen om mee te wandelen.

Bagage

Aan boord van het vliegtuig mag je afgezien van je handbagage maximaal 20 kilo inchecken. Wij verzoeken je echter om te proberen je bagage tot maximaal 15 kilo te beperken, en in handzame tassen mee te nemen. Harde koffers zijn erg onhandig. Dit in verband met de beperkte ruimte voor bagage in de Landcruisers.

Elektriciteit

In Algerije kent men een voltage van 220. Wel raden we je aan een universele adapter mee te nemen, vanwege het feit dat er meestal andere stopcontacten dan de onze zijn. 

Apparatuur

Uiteraard kom je zelden een stopcontact tegen. Zorg dus dat je voldoende (oplaadbare) batterijen en/of accu’s bij je hebt voor je apparatuur. Denk vooral ook aan opladers die in de auto’s gebruikt kunnen worden tijdens het rijden. Er bestaan ook apparaatjes waaraan je meerdere apparaten tegelijkertijd via de aansteker van de auto kunt opladen. Erg handig en sociaal.

Telefoon en Internet    

Als je naar Nederland wilt bellen doe je dat over het algemeen vanuit een hotel. Sommige Nederlandse mobiele telefoonmaatschappijen hebben met Algerije een zogenaamde ‘roaming’-overeenkomst, wat betekent dat je, ook weer op een beperkt aantal plaatsen met je eigen mobiele telefoon zou kunnen bellen. We raden je aan om bij je eigen provider na te vragen wat de mogelijkheden en kosten zijn. 

In de woestijn valt er uiteraard niet te bellen. Die periode zal je dus grotendeels offline zijn. De begeleiding van de groep beschikt wel over een satelliettelefoon, waarmee dus in gevallen van nood altijd contact kan worden gezocht.

Thuisblijvers kunnen altijd contact zoeken met de reizigers via de mobiele noodtelefoon van Battuta Reizen (06-48959088, alleen in gevallen van nood dus). Battuta Reizen zal dan zo snel mogelijk contact leggen met de groep.

Fotografie

Algerije is een zeer fotogeniek land, zowel qua natuur, architectuur als mensen. Met dat laatste vragen wij onze deelnemers terughoudend te zijn: als je mensen wilt fotograferen doe dat dan openlijk en vraag ze toestemming. Dit geldt in versterkte mate als je vrouwen wilt fotograferen. Daar moet je dus altijd mee uitkijken. Zorg ook voor een oplader waarmee je je batterijen of accu in de autoaansteker kunt opladen.

Samenvatting Algemene Reisvoorwaarden Battuta Reizen

Voor de volledige Algemene Reisvoorwaarden van Battuta Reizen klik hier.

Annuleringsvoorwaarden Battuta Reizen 

Bij annulering is iedere reiziger de volgende bedragen verschuldigd:

 Tot 56 dagen voor vertrek: 

25% van de reissom met een minimum van € 250,- per persoon.

Van 56 tot 28 dagen voor vertrek: 

50% van de reissom.

Bij annulering vanaf de 28e dag (inclusief) tot de 14e dag voor vertrek: 

75% van de reissom;

 Bij annulering vanaf de 14e dag (inclusief) tot de dag van vertrek of later: 

de volledige reissom.

 

Betalingsvoorwaarden Battuta Reizen

Bij boeking dient de reiziger 25% van de reissom aan te betalen, met een minimum van € 250,- per persoon. Het restbedrag moet twee weken voor vertrek bij ons binnen zijn.

In specifieke gevallen kan om een hogere aanbetaling gevraagd worden, namelijk wanneer de ticketkosten hoger zijn dan 25% van de reissom. Steeds vaker moeten tickets direct betaald en geprint worden. Het exacte bedrag van de aanbetaling staat altijd op de factuur vermeld.

 Op alle facturen wordt € 15 administratiekosten in rekening gebracht. 

Garantiefonds GGTO

Als iedere andere reisorganisatie is Battuta Reizen wettelijk verplicht zijn klanten de garantie te bieden dat zij hun betaalde reisgeld kunnen terugontvangen in het geval de reisorganisatie in financieel onvermogen zou raken. Wij hebben deze garantie geregeld via het Garantiefonds GGTO. Ten bate van de opbouw van dit fonds brengen wij onze klanten € 15 per boeking in rekening die zal worden afgedragen aan dit fonds. Zo bouwen wij in samenwerking met andere kleinschalige gespecialiseerde touroperators een fonds op dat de klant zijn garantie biedt. Voor meer informatie zie Garantiefonds GGTO.

Prijzen 2019

Een groot deel van de inkoop, de landarrangementen, maar bijvoorbeeld ook de luchthavenbelastingen, wordt in Amerikaanse dollars berekend. Gezien het economisch klimaat is het moeilijk in te schatten hoe deze koers zich in 2018 zal ontwikkelen. Battuta Reizen behoudt zich het recht voor gepubliceerde prijzen aan te passen als koerswijzigingen daar aanleiding toe geven. Dit zal altijd expliciet vermeld worden.

 Tot slot

Battuta Reizen doet naar eer en geweten zijn best zijn reizen zo goed mogelijk te organiseren. Veel van de reizen hebben echter een avontuurlijk karakter, of gaan door landen waar toerisme nog in zijn kinderschoenen staat. In weer andere gebieden, zoals in bergen, kan het weer soms roet in het eten gooien. Een enkele keer kan door politieke omstandigheden een bepaald gebied of stad bereikt worden. De reisbegeleider is de aangewezen persoon om optredende problemen in overleg met de groep op te lossen. Gebeurt dit niet naar tevredenheid, dan dient de reiziger dat in eerste instantie aan de reisbegeleider kenbaar te maken. Aan het eind van de reis ontvangen de deelnemers een e-mail, waarin gevraagd zal worden wat men van de reis heeft gevonden. Problemen die niet naar tevredenheid zijn opgelost dienen binnen twee weken na terugkeer schriftelijk bij Battuta Reizen kenbaar gemaakt te worden.

 Mocht je nog vragen hebben over deze reis, neem dan contact op via info@battuta-reizen.nl.