Dag 1  Amsterdam - Lahore

Na een lange vluchtdag komen we midden in de nacht aan (op dag 2) en overnachten we in een middenklasse hotel in Lahore. Historisch gezien de belangrijkste stad van het land en we nemen dan ook de tijd om deze oude stad goed te verkennen.

Dag 2  Lahore, excursie Fort van Lahore, Badshahi Moskee, Lahore Museum

De Mogol-keizer Akbar heeft het Fort van Lahore gebouwd als onderdeel van een vernieuwing van de oude luister van de stad, daarnaast bouwde hij een muur met twaalf poorten rondom de stad. De Badshahi Moskee is onderdeel van het complex rond het Fort. We mogen ook niet het Lahore Museum en het zamzama kanon overslaan, en we wanen ons terug in het boek Kim van Rudyard Kipling. De stad ademt in sommige delen nog echt de sfeer van de oude Engelse koloniën, terwijl op andere plekken, met name binnen de muren van de oude stad, je alle adem benomen wordt door de uitlaatgassen van de vele brommertjes…

Dag 3  Lahore, excursie tombes Jehangir en Noor Jahan, Shalimar tuinen en Wagha grenspost

Een bezoek aan de ceremonie bij de Wagha grenspost mogen we vandaag niet overslaan, de kleurrijke en majestueuze ceremonie van de Indiase en Pakistaanse grensofficials gaan we ’s middags bezoeken. Het wisselen van de wacht in stadionsfeer is altijd weer bijzonder. In de ochtend maken we een excursie naar de tombes van Mogul-keizer Jehangir en zijn vrouw Noor Jahan en naar de Shalimar-tuinen, het lustoord van de Mogul keizers, gebouwd naar Perzisch ontwerp.

Dag 4   Lahore - Multan

We verlaten Lahore en gaan onderweg naar Multan een bezoek brengen aan archeologische opgraving van de stad Harappa, een stad die in de periode van de Indus beschaving gebouwd werd, tussen 3000-1500 v. Chr., en samen met Mohenjodaro de oudste opgravingen van Pakistan. ’s Avonds strijken we midden in de stad neer in ons hotel, en kunnen we alvast een eerste verkennende wandeling maken.

Dag 5  Multan

Zelfs Alexander de Grote heeft ooit Multan aangedaan, het was de grootste stad in de oudheid en een stopplaats voor vele handelaren, missionarissen en reizigers. Het is het centrum van de Soefi-heiligen en herbergt vele tombes van bekende soefi-voorgangers. De stad wordt ook wel de ‘City of Saints’ genoemd.  We hebben een volle dag om rond te lopen in de stad en de tombes te bezoeken.

Dag 6  Multan - Bahawalpur

Een korte rit brengt ons naar Bahawalpur, de rijke stad van de Abbasiden-dynastie, gelegen aan de rand van de Cholistanwoestijn. De Nawabs van de Abbasiden bouwden mooie paleizen en andere bouwwerken, het rijk is zelfstandig gebleven tot 1955.  ’s Middags hebben we ruim de tijd om ook de drukke bazaar te bezoeken.

Dag 7  Bahawalpur, excursie Derawar Fort

Door de Cholistanwoestijn rijden we vandaag naar het Derawar Fort, het grootste van de vele oude forten in deze woestijn. Met een beetje geluk komen we onderweg semi-nomaden tegen, die nog steeds van plaats naar plaats trekken met hun vee.

Dag 8  Bahawalpur

In de oudheid was de stad een handelspost op de route van Afghanistan naar India en het werd bezocht door mensen met verschillende religieuze achtergronden. De stad in haar huidige vorm is gesticht door de Nawabs van de Abbasiden-dynastie.  We hebben een volle dag om de stad te verkennen en de paleizen van de Nawabs van de Abbasiden te bezoeken.

Dag 9   Bahawalpur – Sukkur

Een rijdag naar Sukkur, we verlaten de provincie Punjab en rijden naar de provincie Sind. De naam van Sukkur is waarschijnlijk afkomstig van het Arabische ‘shakkar’, suiker en is nog een verwijzing naar het vele suikerriet dat hier vroeger verbouwd werd. Belangrijke archeologische resten van de Indus-beschaving zijn in de omgeving van Sukkur gevonden en duiden op het feit dat de regio heel lang al bewoond is geweest. Steeds meer komen we nu Hindoes tegen, en tempels.

Dag 10  Sukkur, excursie naar Mohenjodaro

Eén van de oudste opgravingen van Pakistan, en Mohenjodaro, een stad die is gebouwd rond 2500 v. Chr. in de tijd van de Indusbeschaving, kan zich meten met beschavingen uit Mesopotamië, Egypte en Griekenland uit diezelfde tijd. Het is een volle dagexcursie. Mohenjodaro is bijna een eeuw geleden opgegraven, nadat er een stupa ontdekt was.

Dag 11  Sukkur

We bezoeken van de historische oude stad van Sukkur, haar Hindoe-tempels, en aanschouwen het leven aan de rivier de Indus. Eventueel maken we een boottochtje, op zoek naar de kleurige bevolking en zwerven rond op de Shahi bazaar, kortom een volle dag in Sukkur. De bevolking van deze stad is half Hindoe en half Moslim.

Dag 12  Sukkur - Hyderabad

Over de grote weg zijn we snel in Hyderabad, de stad vernoemd naar Ali, de neef van Mohammed. Ali’s bijnaam was leeuw, ‘haydar’ in lokale taal, en ‘abad’ is stad en is pas ontstaan in 1768. Aangezien de Indus in haar geschiedenis vele malen van koers veranderde, verdwenen steden en ontstonden nieuwe steden.   Hyderabad, waar voor de afsplitsing van India vooral een aanzienlijke populatie Hindoes woonde, kreeg na de deling met een toevlucht van Mohajirs (=moslims uit India) te maken, die grotendeels de plaats innamen van de gevluchte Hindoes. Zij brachten ook de taal Urdu mee uit India. Andere import zijn de Pathanen en Punjabis, Hyderabad is een multi-ethnische stad.

Dag 13  Hyderabad

Vandaag brengen we een bezoek aan de resten van het oude en nieuwere fort van de stad. Voordat de Britten in Hyderabad kwamen was het beheer van de stad in handen van de dynastieën Kalhora en Talpur. Hun feodale heerschappij hield de hele regio in handen en zij verzetten zich lange tijd koppig tegen de Engelsen en gaven hun geen toestemming om de Indus te bevaren. Uiteindelijk gingen zij toch overstag. Op de bazaar gaan we vandaag op zoek naar de traditionele ‘ajrak’ van de provincie Sind, een blokprint sjaal. Of de ‘Sindi/sairaki topi’, een traditonale Sindi pet.

Dag 14  Hyderabad - Thatta - Karachi

Dit is de laatste dag onderweg en we maken onder andere een stop in de historische stad Thatta. Ook deze stad heeft bezoek gehad van Alexander de Grote, en maakte sinds 1592 deel uit van het Mogolrijk en was een belangrijke havenstad. Toen de Indus van koers veranderde raakte Thatta in verval. Er zijn nog veel monumenten uit de Mogoltijd die zeker nog het bezoeken waard zijn, vooral de Shah Jahan moskee.  We bezoeken tevens vandaag de graven van Makli en het fort van Bombure. Tegen de avond strijken we neer in Karachi.

Dag 15  Karachi, excursie

Een volle dag excursie in de hectische stad Karachi, waar inmiddels we rond de 20 miljoen mensen wonen, afkomstig uit heel Pakistan. En iedere groep eist zijn eigen wijk op! Natuurlijk eindigen we de dag met een wandeling langs de Clifton Beach, voor die tijd gaan we enkele monumenten bezoeken, waaronder de tombe van de man die onder andere verantwoordelijk is geweest voor de stichting van het land, Mohammed Ali Jinnah. Daarnaast bezoeken we de grootste moskee van Karachi, de Tooba Mosque.

Dag 16 Karachi, vrije dag

De laatste dag in het land en vrij te besteden in de stad, op verzoek in te vullen met de groep of individueel.

Dag 17 Vlucht Karachi - Amsterdam