Dag 1   Amsterdam - Karachi

Na een lange vluchtdag komen we midden in de nacht aan (dag 2) en overnachten we in een middenklasse hotel in het centrum van Karachi. Karachi was vanaf de stichting van het land Pakistan in 1947 de hoofdstad totdat Islamabad gebouwd werd. In 1947 was het een kleine havenstad, nu is het de grootste stad van het land, de zee is dichtbij en buiten de stad ligt de grote haven.

Dag 2   Karachi, halve dag excursie.

Na eerst gerust te hebben gaan we laat op weg voor een halve dag excursie in de hectische stad Karachi, waar inmiddels rond de 20 miljoen mensen wonen, afkomstig uit heel Pakistan, ieder eist zijn eigen wijk op! Natuurlijk eindigen we de dag met een wandeling langs de Clifton Beach, voor die tijd gaan we enkele monumenten bezoeken, o.a. de tombe van de man die verantwoordelijk is geweest voor de stichting van het land Pakistan, Mohammed Ali Jinnah, en de grootste moskee van Karachi de Tooba Mosque.

Dag 3   Karachi, volle dag excursie.

Een volle dag om meer te zien van de stad, in de morgen gaan we eerst naar het Centrale Museum en naar het Mohatta Palace Museum. In de middag hebben we tijd om naar de Bohri bazaar te gaan, en naar de Empress market, en eindigen we in de Saddar bazaar. Op loopafstand van ons hotel.

Dag 4   Karachi - Thatta - Hyderabad

Naar de stad Hyderabad via een stop in de historische stad Thatta. We bezoeken eerst vandaag het fort van Bombure en de graven van Makli. Thatta heeft bezoek gehad van Alexander de Grote, maakte sinds 1592 deel uit van het Mogolrijk en was een belangrijke havenstad. Toen de Indus van koers veranderde raakte Thatta in verval. Er zijn vele monumenten uit de Mogoltijd nog het bezoeken waard, vooral de Shah Jahan moskee. De stad is vernoemd naar Ali, de neef van Mohammed. Ali’s bijnaam was leeuw, ‘haydar’ in lokale taal, en ‘abad’ is stad en is pas ontstaan in 1768.

Aangezien de Indus in haar historie vele malen van koers veranderde, verdwenen sommige steden en ontstonden dan weer nieuwe steden. In Hyderabad, waar voor de deling van het land India een aanzienlijke populatie Hindoes aanwezig was, kreeg het na de deling uit India de Mohajirs (=moslims uit India) te wonen, die de plaats innamen van de gevluchte Hindoes. Zij brachten ook de taal Urdu mee uit India. Andere import zijn de Pathanen en Punjabis: Hyderabad is een multi-etnische stad.

Er zijn resten van een oud fort en een nieuwer fort aanwezig, beiden slecht onderhouden. Voordat de Britten in Hyderabad kwamen was het beheer van de stad in handen van de dynastiën Kalhora en Talpur, hun feodale heerschappij had de hele regio in handen, zij verzetten zich lange tijd koppig tegen de Engelsen en gaven hun geen toestemming om de Indus te bevaren.

In de buurt van de stad brengen we een bezoek aan de tombe van Shah Abdul Latif Bhittai, de eerste kennismaking met de vele tombe’s die we op deze reis nog gaan bezoeken.

Dag 5   Hyderabad - Sukkur

Over de grote weg zijn we snel in Sukkur, onderweg brengen we vlak voor Sukkur een bezoek aan het Kot Diji Fort, gelegen in een dorpje aan de rand van de Thar woestijn. Ook brengen een bezoek aan de Tombe van Sachal Sarmast, en verwonderen we ons over de devotie van de bezoekers van de Sufi-heiligdommen. De naam van Sukkur is waarschijnlijk afkomstig van het Arabische ‘shakkar’, suiker en is  een referentie naar het vele suikerriet dat hier vroeger en nog steeds verbouwd wordt. Sukkur ligt aan de Indus, en deze rivier neemt een prominente plaats in de stad in.

Dag 6   Sukkur, excursie Mohenjodaro

Eén van de oudste opgravingen van Pakistan zijn die van Mohenjodaro, een stad die is gebouwd rond 2500 v. Chr., uit de tijd van de Indusbeschaving dus, en kan zich meten met beschavingen uit Mesopotamië, Egypte en Griekenland uit dezelfde periode. Het is een dagexcursie. Mohenjodaro is bijna een eeuw geleden opgegraven, nadat er een stupa ontdekt was.

Dag 7   Sukkur

We hebben een voldoende tijd om de historische oude stad van Sukkur te bezoeken, we gaan naar een Hindoe-tempel, aanschouwen historische graven in de stad, bezoeken een minaret, maken wellicht een boottochtje op de Indus en gaan op zoek naar de kleurrijke bevolking en zwerven rond op de Shahi bazaar als we nog tijd overhebben, kortom een volle dag in Sukkur. De bevolking van deze stad is half Hindoe en half Moslim.

Dag 8   Sukkur - Bahawalpur

Een volle reisdag, met tussenstop, naar Bahawalpur. We verlaten de provincie Sindh en rijden naar de provincie Punjab.

We vergeten zeker niet een bezoek te brengen aan Uch-Sharif, een heilige plaats, waar veel Pakistaanse pelgrims de graven van verschillende heiligen bezoeken. Het is hier diepreligieus, maar de Pakistaanse bezoekers zijn erg blij dat wij hun land vereren met een bezoek, en we zullen wederom veel bekijks hebben! Bahawalpur was de rijke stad van de Abbasiden dynastie, gelegen aan de rand van de Cholistan-woestijn. De Nawabs van de Abbasiden bouwden mooie paleizen en andere bouwwerken. Het rijk is zelfstandig gebleven tot 1955.

Dag 9   Bahawalpur, excursie Derawar Fort

Door de Cholistan-woestijn rijden we vandaag naar het Derawar Fort, het grootste van de vele oude forten die in de woestijn aanwezig waren. Ook zijn er naast het Fort de rijke graven van de Nawabs aanwezig. We komen onderweg en rond het Fort semi-nomaden tegen, die nog steeds van plaats naar plaats trekken met hun vee.

Dag 10 Bahawalpur

In de oudheid was de stad een handelsstad op de route van Afghanistan naar India. Het werd bezocht door mensen met verschillende religieuze achtergronden. De stad in haar huidige vorm is gesticht door de Nawabs van de Abbasiden dynastie.  We hebben een volle dag om de rijke stad met de mooie bazaar te verkennen en de vooral de paleizen van de Nawabs van de Abbasiden zijn de moeite van het bezoeken waard.

Dag 11 Bahawalpur - Multan

Een korte rit brengt ons naar Multan, ooit zelfs door Alexander de Grote aangedaan. Het was de grootste stad in de oudheid en een stopplaats voor vele handelaren, missionarissen en reizigers. Het is het centrum van de Soefi-heiligen en huist tientallen tombes van bekende soefi-voorgangers.

De eerste tombe’s kunnen we bezoeken bij aankomst in de stad, morgen hebben we een volle dag in de stad.

Dag 12 Multan

De stad wordt ook wel de ‘City of Saints’ genoemd, het schijnt dat zelfs Ibn Battuta de stad bezocht heeft.  We hebben een volle dag om rond te lopen in de stad en de tombes te bezoeken. Deze tombe’s van de Sufi-heiligen staan zeker op ons voorkeurlijstje: tombe van Shah Rukh-e-Alam, tombe van Baha-ud-din Zakaria, ook de tombe van Shamsuddin Sabzwari, en de prachtige ‘ blauwe’ tombe van Yusuf Gardezi etc.etc.

Hoeveel we er gaan zien is afhankelijk van onze interesse en uithoudingsvermogen!

Dag 13 Multan - Lahore

We verlaten Multan en gaan onderweg naar Lahore een bezoek brengen aan de archeologische opgraving van de stad Harappa, een stad die in de periode van de Indus beschaving gebouwd werd, tussen 3000-1500 v. Chr., en samen met Mohenjodaro de oudste opgraving vormt van Pakistan. De laatste dag om te genieten van de mooie en rijkversierde vrachtwagens die we bij onze drink- en eetstops onderweg tegenkomen, vergeet zeker niet om ook de binnenkant van de chauffeurscabine te fotograferen!

Dag 14 Lahore

De Mogol-keizer Akbar heeft het Fort van Lahore gebouwd als onderdeel van een vernieuwing van de oude luister van de stad, daarnaast bouwde hij een muur met 12 poorten rondom de stad, waarvan er nog maar een enkele bewaard is gebleven. De Badshahi Moskee is onderdeel van het complex rond het Lahore Fort. We mogen ook niet het Lahore Museum en het zamzama kanon overslaan, en we wanen ons terug in het boek Kim van Rudyard Kipling. De oude stad Lahore is gedeeltelijk gerestaureerd, het is heerlijk om hier onze reis te eindigen. Een mengeling van oud en nieuw en veel sfeer.

Dag 15 Lahore

’s Ochtends maken we een excursie naar de tombes van de Mogul keizer Jehangir en zijn vrouw Noor Jahan en de Shalimar tuinen, het lustoord van de Mogul keizers, gebouwd naar Perzisch ontwerp. Ook vinden we nog tijd om te dineren in een van de restaurants gevestigd in gerestaureerde haveli’s in de historische wijk van de stad Lahore, vlak bij het Fort en de Badshahi Moskee. De mooiste plek om deze indrukwekkende reis af te sluiten.

Een bezoek aan de ceremonie bij de Wagah grenspost, even buiten Lahore, staat vandaag ook op het programma. De kleurrijke en majestueuze ceremonie van het strijken van de vlag van de Indiase en Pakistaanse grensofficials gaan we aan het eind van de middag bezoeken. De Pakistaanse kant kan wel wat extra support gebruiken.

Dag 16 Lahore

Zoals gezegd is Lahore een stad om door te dwalen, en daar is deze dag ook voor bedoeld. Meer tijd dus voor de oude stad, en sla ook een bezoek aan de Wazir Khan moskee niet over!

Dag 17 Lahore - Amsterdam

Vertrek in de vroege ochtend naar het vliegveld voor de vlucht terug naar Amsterdam.