Visum 

De visa voor Oman en de Verenigde Arabische Emiraten zijn eenvoudigweg aan de grens te verkrijgen. Het visum voor Oman kost € 45 p.p. en de prijs van het visum voor de Emiraten is onlangs verlaagd naar ongeveer € 19 p.p.

Je paspoort dient tot minimaal zes maanden na je verblijf in de Verenigde Arabische Emiraten geldig te zijn.  

Vaccinaties

Voor vaccinaties is het altijd goed om eerst bij je huisarts of bij de lokale GG&GD langs te gaan. Op de website www.lcr.nl vind je een algemeen vaccinatieadvies voor Oman en Dubai.

Vervoer

De reis wordt grotendeels uitgevoerd 4-wheeldrives. Daarin nemen we maximaal 4 passagiers per auto mee. Er wordt gebruik gemaakt van uitstekend modern materiaal en van Engelssprekende chauffeurs. Overige transfers worden uitgevoerd met airco (mini)bussen. Verder maken we gebruik van de ferry om op Masirah te komen, en het vliegtuig om Musandam te bereiken.

Geld

In december 2014 ontving je 4,57 AED (= U.E.A dirham) voor één euro. Voor één euro ontvang je in Oman 0,48 OMR (= Omaanse riaal)

We raden je aan om een bedrag deels in contanten mee te nemen. In Muscat en Dubai kan je geld pinnen. Daarbuiten is dat vaak lastiger te vinden. Een creditcard kan je ook meenemen. Beide landen zijn behoorlijk op het gebruik daarvan ingesteld.

Fooien

In Oman en de Verenigde Arabische Emiraten is het gebruikelijk fooi te geven. Hotelpersoneel en de chauffeurs van de 4-wheeldrives en bussen dienen zeker een fooi te krijgen. Als daar behoefte aan is kan de reisbegeleider een centrale fooienpot instellen in overleg met de groep.

Verzekeringen

Uiteraard kan je er zelf voor te zorgen dat je goed verzekerd op reis gaat. Eventueel kunnen wij voor je een reis- en/of annuleringsverzekering bij onze partner Mondial Assistance afsluiten.

Flexibiliteit

Zoals uit de beschrijving wel blijkt zijn de omstandigheden op sommige plekken soms nog primitief. Toerisme staat daar nog in de kinderschoenen, en de voorzieningen zijn nu eens goed, dan weer eenvoudig en op de lokale markt gericht. Wegen in de bergen kunnen na slecht weer ineens onbegaanbaar zijn. En een ferry kan wel eens niet uitvaren als het weer slecht is.

Dat zijn allemaal omstandigheden waar je weinig aan kunt doen, maar die je nopen je reisplannen helemaal om te gooien. Dat vergt enige flexibiliteit van de reiziger. Als je je er op instelt dat dingen soms niet gaan zoals ze gepland waren, of veel meer tijd kosten dan gedacht, maak je het tien keer makkelijker om te genieten van alle bijzondere ervaringen die je in Oman kunt opdoen.

Klimaat

Het voor- en najaar zijn de beste periodes van het jaar om naar  Oman en de Verenigde Arabische Emiraten te reizen. De temperaturen in de steden en op de woestijnen zijn dan nog niet zo extreem hoog als in de zomer, en de nachten zijn aangenaam koel. De winterse kou die de woestijnen en berglanden teistert duurt van eind november tot en met februari.

Kleding

Omdat je op deze reis met zowel warm als redelijk koel weer te maken krijgt moet je daar met je kleding rekening mee houden. In Oman en de Verenigde Arabische Emiraten dragen mannen geen korte broeken en dat raden wij ook onze reizigers aan. Het zijn bovendien een islamitisch landen, wat voor vrouwen ook een factor is om rekening me te houden. Het dragen van een hoofddoek en wijdvallende, verhullende kleding is echter niet verplicht. Wijdvallende kleding is wel van harte aanbevolen, en een hoofddoek kan wel handig zijn bij een sporadisch moskee-bezoek, en bij het bezoek aan de vrouwenmarkt van Sinaw.

Bagage

Aan boord van het vliegtuig mag je afgezien van je handbagage maximaal 20 kilo inchecken. Wij verzoeken je echter om te proberen je bagage tot maximaal 15 kilo te beperken, en in handzame tassen mee te nemen. Harde koffers zijn erg onhandig. Dit in verband met de beperkte ruimte voor bagage in de (mini)bussen.

Elektriciteit

In Oman en de Verenigde Arabische Emiraten kent men een voltage van 220. Wel raden we je aan een universele adapter mee te nemen, vanwege het feit dat er soms andere stopcontacten zijn. Voor wat betreft je foto en filmapparatuur moet je er rekening mee houden dat je soms geen goed stopcontact tot je beschikking hebt. Zorg dus voor een goede accu, of voldoende (oplaadbare) batterijen. Een charger die aangesloten kan worden op de sigarettenaansteker van de auto is erg handig!

Telefoon en Internet

In Oman zijn internet cafés schaars, en soms lastig te vinden. Maar in de grotere plaatsen vind je ze altijd. In Dubai uiteraard ook.

Als je naar Nederland wilt bellen doe je dat over het algemeen vanuit een hotel. Sommige Nederlandse mobiele telefoonmaatschappijen hebben met Oman een zogenaamde ‘roaming’-overeenkomst, wat betekent dat je, ook weer op een beperkt aantal plaatsen met je eigen mobiele telefoon zou kunnen bellen. We raden je aan om bij je eigen provider na te vragen wat de mogelijkheden en kosten zijn. Thuisblijvers kunnen altijd contact zoeken met de reizigers via de mobiele noodtelefoon van Battuta Reizen (06-48959088, alleen in gevallen van nood dus).

 

Fotografie

Oman en Dubai zijn zeer fotogeniek, zowel qua natuur, architectuur als mensen. Met dat laatste vragen wij onze deelnemers terughoudend te zijn: als je mensen wilt fotograferen doe dat dan openlijk en vraag ze toestemming. Dit geldt in versterkte mate als je vrouwen wilt fotograferen!

 

Samenvatting Algemene Reisvoorwaarden Battuta Reizen


Voor de volledige Algemene Reisvoorwaarden van Battuta Reizen klik hier.


Annuleringsvoorwaarden Battuta Reizen 


Bij annulering is iedere reiziger de volgende bedragen verschuldigd:


 

Tot 56 dagen voor vertrek: 


25% van de reissom met een minimum van € 250,- per persoon


Van 56 tot 28 dagen voor vertrek: 


50% van de reissom


 

Bij annulering vanaf de 28e dag (inclusief) tot de 14e dag voor vertrek: 


75% van de reissom



Bij annulering vanaf de 14e dag (inclusief) tot de dag van vertrek of later: 


de volledige reissom



Betalingsvoorwaarden Battuta Reizen


Bij boeking dient de reiziger 25% van de reissom aan te betalen, met een minimum van € 250,- per persoon. Het restbedrag moet twee weken voor vertrek bij ons binnen zijn.


In specifieke gevallen kan om een hogere aanbetaling gevraagd worden, namelijk wanneer de ticketkosten hoger zijn dan 25% van de reissom. Steeds vaker moeten tickets direct betaald en geprint worden. Het exacte bedrag van de aanbetaling staat altijd op de factuur vermeld.


Op alle facturen wordt € 15 administratiekosten in rekening gebracht.


Als iedere andere reisorganisatie is Battuta Reizen wettelijk verplicht zijn klanten de garantie te bieden dat zij hun betaalde reisgeld kunnen terugontvangen in het geval de reisorganisatie in financieel onvermogen zou raken. Wij hebben deze garantie geregeld via het Garantiefonds GGTO. Ten bate van de opbouw van dit fonds brengen wij onze klanten € 15 in rekening die zal worden afgedragen aan dit fonds. Zo bouwen wij in samenwerking met andere kleinschalige gespecialiseerde touroperators een fonds op dat de klant zijn garantie biedt. Voor meer informatie zie www.stichting-ggto.nl.


Prijzen 2019


Een groot deel van de inkoop, de landarrangementen, maar bijvoorbeeld ook de luchthavenbelastingen, wordt in Amerikaanse dollars berekend. Gezien het economisch klimaat is het moeilijk in te schatten hoe deze koers zich in 2016 zal ontwikkelen. Battuta Reizen behoudt zich het recht voor gepubliceerde prijzen aan te passen als koerswijzigingen daar aanleiding toe geven. Dit zal altijd expliciet vermeld worden.


Tot slot


Battuta Reizen doet naar eer en geweten zijn best zijn reizen zo goed mogelijk te organiseren. Veel van de reizen hebben echter een avontuurlijk karakter, of gaan door landen waar toerisme nog in zijn kinderschoenen staat. In weer andere gebieden, zoals in bergen, kan het weer soms roet in het eten gooien. Een enkele keer kan door politieke omstandigheden een bepaald gebied of stad bereikt worden. De reisbegeleider is de aangewezen persoon om optredende problemen in overleg met de groep op te lossen. Gebeurt dit niet naar tevredenheid, dan dient de reiziger dat in eerste instantie aan de reisbegeleider kenbaar te maken. Aan het eind van de reis ontvangen de deelnemers een e-mail, waarin gevraagd zal worden wat men van de reis heeft gevonden. Problemen die niet naar tevredenheid zijn opgelost dienen binnen twee weken na terugkeer schriftelijk bij Battuta Reizen kenbaar gemaakt te worden.


 

Mocht je nog vragen hebben over deze reis, neem dan contact op via info@battuta-reizen.nl.